tirsdag 7. april 2009

Barneombudets råd når det gjelder publisering av bilder på internett.



Dette er et helt tilfeldig bilde som jeg har hentet på internett. Regner med at fotografen har villet vise sin kunstneriske og kreative side med å ta dette bildet av barna. Men det er her man kan spørre seg, er bildet lagt der for at barna skal ha glede av det, eller er det fotografens ferdigheter som her skal belyses? Gir dette bildet en indikasjon på en vellykket tur barna har vært på?

Det er mange spørsmål som kan stilles når man ser et bilde som dette på internett. Jeg kopierte dette bildet for å bruke det som illustrasjon på at bildet er tilgjengelig for alle, samt å bruke det som et eksempel på hva man helst ikke burde legge ut på internett. Men hva med de personene som er på leting etter slike bilder på internett, som kun har for øye å finne bilder av halvnakne barn. Jeg tror neppe fotografen ønsket at det skulle sitte pedofile personer rundt om i verden og se på bildene med sine syke sinn... Tenk deg om!!


"Still følgende spørsmål før du
publiserer bildene – enten det er
privat, i barnehagen eller på skolen:

- Hva skal bildet fortelle?

- Hva er hensikten med det?

- Forteller bildet noe vi ønsker andre
skal vite eller andre trenger å vite?

- Er dette et hyggelig bilde som
vedkommende vil like å se om 10 år?

- Ville jeg ha lagt ut bilde av en voksen i
samme situasjon?

- Ville jeg ha publisert bildet dersom
om det var mitt eget barn som var
avbildet?

- Er dette en god presentasjon av
skolen/barnehagen – fremstår vi slik
vi ønsker?"
(1)

Disse spørsmålene er sitert fra heftet
I beste mening

(1. http://www.datatilsynet.no/upload/Dokumenter/publikasjoner/veiledere/I_beste_mening_endelig.pdf)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar