fredag 13. mars 2009

Rutiner ved bildebruk i barnehager

Rammeplanen for barnehagene legger føringer for at man skal bruke dokumentasjon aktivt i jobben med barn. En grei måte å gjøre dette på, kan være ved hjelp av bilder. Det vil nok derfor være sentralt at personalet i barnehagene, kjenner til hvilke kriterier som skal ligge til grunn før at man kan ta i bruk bilder som dokumentasjon. Jeg tror og at personalet burde ta en runde med seg selv, for å forankre sine egne holdninger og meninger når det gjelder bruk av dette verktøyet. Man kan jo gå inn i seg selv, for å tenke gjennom hva man egentlig synes om å ha ansiktet sitt klistret på en stor skjerm hver dag. Hva man synes om at tingene man har laget, som man egentlig ikke var helt fornøyd med blir publisert og krinkastet til samtlige. Det er nok mange barn som synes det er stas å bli tatt bilde av, men det trenger absolutt ikke å være alle. Dette mener jeg det er viktig å ta høyde for i arbeidet med dokumentasjon.
Situasjonene jeg har beskrevet her, bygger på bruk av bilder internt i barnehagen. Men i dagens digitale samfunn, kan man bruke dokumentasjonen i et mye større og videre spekter. Jeg tenker selvsagt her på internett, og den store verden. Dette kommer jeg mer tilbake til senere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar